Middle Eastern Library

De Middle Eastern Library is gevestigd in het nieuwe Herta Mohrgebouw aan de Witte Singel.

Herta Mohrgebouw
Witte Singel 27a
2311 BG Leiden

Tel: 071 5272039

(+31-71-5272039)

Meer informatie en nieuws over de bibliotheek is te vinden op onze Middle Eastern Library in Leiden website.

Toegang in de zomer

In de zomerperiode is de Middle Eastern Library tijdelijk alleen toegankelijk via de naastgelegen Universiteitsbibliotheek (UB), aan de Witte Singel 27.

In de UB kunt u in de entreehal de lift of de trap naar de eerste verdieping nemen. Tussen de studiezalen 1 en 2 bevindt zich de loopbrug die toegang geeft tot de Middle Eastern Library.

Openingstijden
Tot 1 september is de Middle Eastern Library geopend op maandag tot en met vrijdag van 9:00 - 17:00.

Collecties

Het Midden-Oosten is al eeuwenlang een belangrijk interessegebied voor onderzoek en onderwijs aan de Universiteit Leiden. Over de eeuwen heeft de Universitaire Bibliotheken Leiden (UBL) een van de belangrijkste Midden-Oostencollecties in Europa opgebouwd.

De kern van de collectie betreft klassieke literatuur en taalkunde uit het Midden-Oosten, maar ook andere onderwerpen zijn vertegenwoordigd. De ontwikkeling van de collectie is gericht op, maar niet beperkt tot, regio's en talen die in Leiden worden onderwezen en bestudeerd: de Arabische wereld, Turkije, Perzischsprekende landen en Israël, met Arabisch, Turks, Perzisch en Hebreeuws. De collectie van het Nederlands Instituut voor het Nabije Oosten (NINO) wordt beheerd door de Middle Eastern Library en is gericht op egyptologie, assyriologie, archeologie en studies van de Levant en het oude Nabije Oosten. De Middle Eastern Library werkt samen met het Nederlands Instituut in Marokko (NIMAR) bij het vormen van nieuwe collecties met betrekking tot sociologie, politicologie, sociaaleconomische kwesties en de islam, evenals klassieke taal- en literatuuronderwerpen, zoals de collectie literatuur in Berbertalen (Tamazight).

Plaatsing
De collecties zijn geplaatst in zowel de Middle Eastern Library zelf, als in de Universiteitsbibliotheek (UB). Een gedeelte staat in gesloten magazijnen; deze materialen moeten altijd worden aangevraagd via de catalogus. De catalogus toont bij elk item waar het is geplaatst, en de eventuele aanvraag- en uitleenopties.

Bijzondere Collecties

Onze oudste en meest bijzondere items van de Middle Eastern Library worden bewaard in de Midden-Oosterse Bijzondere Collecties. Deze collecties worden bewaard als deel van de Bijzondere Collecties van de UBL en zijn daar op aanvraag raadpleegbaar.