Workshop boekbindtechnieken uit het Midden-Oosten - In contact met collecties

2311 BG Leiden
Zaal
Vossiuszaal

Op dinsdag 29 oktober organiseert Universitaire Bibliotheken Leiden een workshop over boekbindingen uit het Midden-Oosten. In de workshop toont restaurator Karin Scheper waarom het Midden-Oosten de bakermat is van de Codex aan de hand van een grote verscheidenheid aan handschriften. Van Christelijk-Arabisch en Perzisch tot Armeens en Ethiopisch. Op die manier illustreert zij de geschiedenis van de boekbindkunst die later ook het boek in Europa sterk beïnvloedde.

Voor deelname is geen specifieke voorkennis vereist. De workshop wordt twee keer gehouden, van 14.00 tot 15.00 uur en van 15.30 tot 16.30 uur in de Universiteitsbibliotheek, Witte Singel 27. Deelname is gratis, aanmelden is verplicht. De workshop wordt georganiseerd ter gelegenheid van de nieuwe Middle Eastern Library.

De codex, de boekvorm zoals we die nog altijd kennen, ontstond in de eerste eeuwen van onze jaartelling in het Midden-Oosten. De diverse boekculturen die er naast elkaar bestonden hebben duidelijke overeenkomsten maar ook hun individuele typerende kenmerken. In deze workshop kijken we naar de ontwikkelingen die productie van handschriften doormaakte aan de hand van voorbeelden uit de diverse Leidse collectie. Een aantal technische kenmerken komt aan bod, maar zeker ook de decoratieve aspecten en esthetische karakteristieken.

Middle Eastern Library

In de nieuwe Middle Eastern Library brengt Universitaire Bibliotheken Leiden de rijke Bijzondere Collecties, variërend van manuscripten en zeldzame boeken over de islamitische, Hebreeuwse, Semitische en Armeense wereld, collecties over Egyptologie, Assyriologie en het Oude Nabije Oosten, samen met de moderne collecties over het hele Midden-Oosten en de Islam. De Middle Eastern Library wordt gehuisvest in het Herta Mohr-gebouw naast de Universiteitsbibliotheek, en zal aan het begin van het academisch jaar 2024-2025 in gebruik worden genomen. Ter gelegenheid van de nieuwe bibliotheek worden van april tot en met oktober activiteiten voor het belangstellende publiek georganiseerd.